25 (OH) Vitamine D

25 (OH) Vitamine D

Vitamine D, of cholecalciferol, is een van de weinige vitamines die ons lichaam zelf kan maken. Onder invloed van zonlicht (ultraviolette straling) wordt in onze huid vitamine D gevormd en omgezet in een actieve vorm in de lever en nieren. Deze hoeveelheden zijn echter niet voor alle mensen voldoende, en ook niet onder alle omstandigheden. Daarom hebben we vaak extra vitamine D uit onze voeding nodig. In vette vis zoals paling, haring, zalm, makreel en bokking zit bijvoorbeeld veel vitamine D.

Vitamine D hebben we nodig voor stevige botten en een sterk gebit. Het zorgt ervoor dat calcium en fosfaat uit onze voeding worden opgenomen en tijdens de groei in onze botten, tanden en kiezen kunnen worden afgezet. Daarnaast is vitamine D nodig om botontkalking (osteoporose) zoveel mogelijk te beperken.

Sommige mensen komen niet of nauwelijks in het daglicht; bijvoorbeeld nachtwerkers, mensen met een donkere huidskleur of mensen die de huid volledig bedekken. Zij lopen kans op een tekort aan vitamine D. Ook kinderen tot 4 jaar, zwangere vrouwen en ouderen hebben meestal meer vitamine D nodig. Voor hen leveren voeding en zonlicht alleen niet voldoende op. Bij kinderen kan een tekort aan vitamine D rachitis (Engelse ziekte) veroorzaken. Bij volwassenen en ouderen leidt een vitamine D-tekort op termijn tot botontkalking. Ook spierzwakte bij ouderen wordt in verband gebracht met een vitamine D-tekort.

Een overmaat aan vitamine D kan op tal van plaatsen in het lichaam kalkafzetting veroorzaken. Bijvoorbeeld bij overmatig gebruik van voedingssupplementen. Veel zonlicht leidt overigens niet tot een overschot aan vitamine D.

Vitamine D wordt bepaald in bloed.

Back to Top